Meisjes

Op dit moment gaan onder andere de volgende meisjes naar school dankzij het werk van stichting FEMME: Essowe Papoukereo, Adzo Esther Dzassi, Essi Cecile Dotsou, Adzo Aubine Awuye, Afi Amede Afla, Essi Christine Dzissenu, Adzo Blandine Klutse, Essie Celine Agbodzan, Abra Amen Agbobli, Akou Tsogbe, Adzo Aubine Awuye, Afi Kekeli Dabo, Adzo Mawufemo Senyo, Adzo Fidele Klu en Adzo Christine Agbokou. Van veel meisjes is hun vader overleden, ziek of niet meer in beeld en zijn het de moeders of oma’s die in hun eentje voor deze meisjes moeten zorgen. Stichting FEMME ondersteunt nu 20 meisjes.

Groepsfoto 2018-2019

Groepsfoto 2017-2018

Groepsfoto 2016-2017

Groepsfoto 2015-2016

Groepsfoto 2014-2015

Groepsfoto 2012-2013

Wat doet een meisje in Tomé zoal voordat ze het lokaal binnenstapt?

5.45 uur: De dag begint. Het is nog fris, want de zon moet nog aan de horizon verschijnen. Een bezem staat klaar. Met een doek om de schouder tegen de ochtendkoelte, begint Essi Celine de binnenplaats te vegen. Restjes houtskool naast de klei-oven, gevallen bladeren en bloesem van de mangoboom, een opwaardeerkaart voor de prepaid telefoon, alles wordt met de veger gemaakt van bladnerven van de kokospalm op een stuk karton geschoven. Essi Celine put twee emmers water en giet dit in een grote pan. Dan maakt ze het houtskoolvuur aan zodat er na een half uur warm water is om te douchen.

6.30 uur: Essi Celine trekt haar schooluniform aan en pakt haar rugtas in met de schoolspullen. Ze doet haar slippers aan en loopt naar school.

6.50 uur: Aangekomen op het schoolplein, gaat ze naar de vrouw die een enorme ketel met maïspap klaar heeft staan. Daar krijgt ze haar ontbijt: een plastic kommetje maïspap met een schep suiker. Even een moment rust en tegelijkertijd warmen de handen zich op.

7.15 uur: Eén van de leerkrachten hijst de Togolese vlag. Alle kinderen staan fier rechtop met de handen op de rug en zingen het volkslied . Degenen die nu pas aankomen, worden als laatkomer genoteerd in het boekje van de surveillant. Vanmiddag zullen zij het schoolplein netjes maken.